Efter att ha jobbat 12 h i går hade jag noll energi till att blogga. Med mycket stress och låg energi kommer också en mänsklig sårbarhet. Det är inget unikt för mig utan du känner säkert igen dig när jag säger att det är lättare att ta åt sig personligen av konstiga kommentarer när man inte är i fysisk eller mental balans.
Och därför kan man också reagera lite extra. När vi handlar i affekt är det lätt hänt att vi bemöter otrevligheter med att spotta ur oss något ännu otrevligare. Detta händer vid tillfällen då vi inte kontrollerar oss och tar några djupa andetag först.
Förr var jag rätt dålig på det. Jag betedde mig på två olika sätt.
1. Som den klassiska typiska svensken – med tystnad
Om någon sa något kyligt, servitrisen var otrevlig elelr kassörskan snäste åt mig så ignorerade jag det och låtsades som det regnade. MEN, tänkte så klart på vilket ”pucko” han/hon var inombords.
2. Som den klassiska känslomänniskan – med samma attityd tillbaka
Om någon bemötte mig illa gav jag en syrlig eller elak kommentar tillbaka, eller ställde någon konstig jobbig kaxig fråga för att sätta den andra personen på pottkanten.
Nuförtiden gör jag inte så. Inte ens när jag jobbat 12 h, har låg energi och är extra sårbar. Jag tar alltid ett djupt andetag, följt av typ 15 till 🙂 och tänker ut hur jag bäst ska bemöta detta.
Det finns oändligt många människor i servicebranschen som inte borde jobba där, som beter sig otrevligt eller klumpigt. Att ignorera dem hjälper dem inte, för de måste lära sig hur andra uppfattar dem. Men att bemöta dem med samma beteende tillbaka lär dem inte heller något, tvärtom så får de mer fog för hur otrevligt de själva precis uppträdde.
Så vad är då hemligheten – vad gör man i stället?
Jo, man uppmärksammar dem på att deras kommentar inte var passande OCH behåller den nivå man själv vill ligga på i sitt bemötande av främlingar man möter (i mitt fall den trevliga nivån).
Ett praktexempel på detta är mejlkonversationen nedan som jag alltså grundar detta inlägg på – och som jag hade i går. Jag tycker att jag uppträdde rätt bra här, och jag blev oerhört glad då mitt budskap både gick fram på rätt sätt OCH togs emot strålande bra.
Kort fakta om mejlen
Jag hade mejlat en vanlig info-adress och bekräftat en anmälan till ett event jag skulle gå på. Och sen hände det här…
Vad vinner man på att ha den tonen i sitt mejl? Detta ville jag uppmärksamma personen på!
Halleluja…
… precis den typen av svar jag hoppades få, vilket faktiskt kan vara rätt ovanligt i sådana här sammanhang!